Krajská firma je prázdná skořápka s dluhy

Karlovarský kraj – Radní města a kraje nedávno společně jednali mimo jiné o záměru otevření letecké školy na karlovarském letišti. Obavy občanů dotčených obcí z hlukové zátěže a zhoršení životního prostředí donutilo napsat petici a místo schůzky na letišti vznikla spontánní protestní akce při nedávné ukázce vzletů výcvikových letadel a diskusi se zájemci o podrobnosti výcviku pilotů školy F – AIR, které by měla získat smlouvu na řadu let. V poslední době se hovoří o tom, že výcvik by měl být určen z velké míry pro žáky z Číny a také o tom, že hejtmanka byla za prezidentem, aby  ji pomohl s obnovou pravidelné linky do Jekatěrinburgu.

Hluk je komentován i z druhé strany

Radní města Karlovy Vary Pavel Bouška upozornil na to, že lidem může vadit nejvíce soustavné hlukové pozadí nejen nad přilehlými obcemi, ale také nad lázeňskými lesy či golfovým hřištěm. V případě uskutečnění záměru, by měly být jasně stanoveny časy vzletů, jejich četnost, vymezení území i přísné sankce za jejich porušení.

Karlovarské letiště je koncipováno jako mezinárodní a o jeho rozvoji kraj už dlouho mluví, ale zatím jsou to jen plány na rozšíření i prodloužení přistávací dráhy, aby se mohly v budoucnu zavádět nové linky do dalších destinací. I zde město Karlovy Vary v minulosti vyhovělo a jednou pro vždy mezi oběma samosprávami vypořádalo dlouhá léta neřešené, nahromaděné a vzájemně propletené majetkové vztahy, které vyřešili náměstci Michal Riško a Dalibor Blažek.

Žáci z Číny budou asi veliký domácí úkol

Hejtmanka Vildumetzová Mračková (ANO) si myslí, že lidé se obávají především proto, že mají špatné zkušenosti s akrobatickými letci, kteří nerespektují vymezený vzdušný prostor. Chce připravit smlouvu s podmínkami tak, aby činnost letecké školy co nejméně obtěžovala okolní obce.

,,Stejně jako jejich starosty i vás bych chtěla ujistit, že bez vašeho souhlasu tuto smlouvu nepodepíšu. A nabízím městu, aby vstoupilo do společnosti Letiště Karlovy Vary a bylo spolu s námi zodpovědné za hospodaření a podílelo se na financování chodu letiště,“ zdůraznila hejtmanka a poznamenala, že kraj také bude neprodleně jednat s aeroklubem o jeho dalším působení na letišti.

Fakta, která s úst politiků slyšet nejsou, aby bylo líp 

Zdali město přijme nabídku vstoupit do krajské společnosti budou muset rozhodnout nakonec asi zastupitelé, ale dnes je už jasné, že společnost kraje je pouhou prázdnou skořápkou, která nemá  zhola nic, protože letiště má pouze v pronájmu. Skutečným majitelem není obchodní firma, ale zcela odděleně Karlovarský kraj a ten může kdykoliv smlouvu se svou vlastní společností změnit nebo například ukončit. Investice do takové firmy s přihlédnutím na péči řádného hospodáře je skutečně k zamyšlení. Město Karlovy Vary by se takovým vstupem stalo fakticky nejspíš jen platícím nájemníkem a přispěvatelem do cizí společnosti, kterou má kraj už více než dva roky v červených číslech pod vedením politického náměstka Martina Hurajčíka z hnutí ANO 2011, který více plní mediální prostor tím co udělat, ale méně tím, co doposud udělal a ještě méně tím, co se mu vlastně skutečně podařilo.

S péčí řádného hospodáře by se město asi lépe vypořádalo v čistě neziskové organizaci, ale nikoliv když má řídit firmu jako obchodní společnost, která byla z podstaty založena proto, aby tvořila zisk a nikoli ztrátu, která vzniká její vlastní hospodářskou činností.

Pod heslem, aby bylo líp s firmou v červených číslech to asi nikdo snad nemyslí úplně vážně.

Jak velkorysá nabídka, řekl by s nadsázkou klasik.

Kumulovaná ztráta ve společnost Letiště Karlovy Vary s.r.o. se zatím počítá v řádech jednotek miliónů korun a kromě tohoto dluhu by město získalo pouze nájemní smlouvu na letiště a stalo by se dalším ručitelem právě za zmíněné dluhy, které vznikly v posledních dvou létech krajské vlády. Hejtmanka Vildumetzová Mračková (ANO 2011) nabízí městu Karlovy Vary, aby vstoupilo do firmy, kterou její politický kolega řídí s červenými čísly už druhým rokem. Ve světě se běžně lákají investoři na firmy prosperující, aby do nich perspektivně vložili svůj kapitál a nikoliv lákat investora do pomalu se potápějící bárky, se kterou si nejspíš asi moc neví rady.

O tom, že by si kraj nejdříve dal do pořádku finanční zdraví vlastní firmy není slyšet od politiků opět nic, co by vedlo ke konkrétnímu zlepšení hospodaření.

Škatulata hýbejte se

Krajští politici ale přeci jen něco udělali. Zorganizovali transparentní výběrové řízení na nového jednatele. Vítězem se transparentně stal Jiří Pos, který rok před tím již pracoval na letišti jako externí konzultant, situaci o proti jiným uchazečům na  letišti znal dozajista do nejmenších detailů a mimo jiné měl za úkol řešit zlepšení celkové bilance letiště, takže špatné výsledky letiště za poslední období spočívají  z části i na jeho bedrech.  Takové informace a přehled o stavu letiště by si zcela určitě přál mít asi každý uchazeč, ale vše bylo transparentně trochu jinak.

Kdo by si myslel, že starý jednatel Václav Černý odejde za špatné výsledky v hospodaření je na omylu, protože i  ten zůstává v klidu na letišti i nadále, a to v nové pozici provozního vedoucího.

Prošel externí konzultant  Jiří Pos transparentním výběrovým řízením.

Kdo jej doporučil na post konzultanta a zdali už v té době pomýšlel na to, že se zúčastní ,,férové soutěže“ na pozici jednatele a zvítězí.

Informace z výpisu z obchodního rejstříku společnosti Letiště Karlovy Vary s.r.o. nejsou úplně růžové, ale stále více červené

Připravujeme : ,

  • ,Kdo řídí kraj jako firmu“
  • ,,Aby bylo líp babi“
  • Jaké dresy kmotři nosí
  • V kraji vládne a NO a staročeši
  • Politická šlechta existuje