Politici nevyslyšeli prosby občanů

Letiště Karlovy Vary podepsalo smlouvu se společností F Air. Na letišti se  připravuje výcvik budoucích pilotů. Výcvik by firma chtěla zahájit v červnu. Občané s peticí u politiků neuspěli.

Proti záměru protestovali kvůli možnému zvýšení hlukové zátěže a dalším nepříznivým vlivům občané především okolních vesnic, ale i zástupci hoteliérů lázeňského města Karlovy Vary.

Karlovarští politici i přes to, že přijali usnesení, které pověřilo vedení města, aby jednalo o zrušení záměru nic z toho pro občany vlastního města, kteří je volili neudělali. Argument primátorky Andrey Pfeffer  Ferklové (ANO), že město není vlastníkem letiště vnímají občané jen jako výmluvu, protože hnutí ANO vládne jak na městě, tak na kraji. Politické rozhodnutí, tak nebylo v souladu s vůlí občanů, voličů.

Občanská iniciativa nebyla politiky vyslyšena

„Jednali jsme od prosince. Kraj nám nabídl, aby město majetkově vstoupilo do letiště, a mělo tak možnost spolurozhodovat. Jenže to by pro nás znamenalo nejen řešit ztrátu letiště, ale i budoucí investice. Stanovili jsme tak alespoň podmínky, za kterých může škola fungovat,“ uvedla primátorka Ferklová.

V Radě Karlovarského kraje zastupují občany zvolení politici z ANO, HNHRM, ODS, Piráti a SPO 

  • Jana Mračková Vildumetzová z ANO, Martin Hurajčík z ANO, Petr Kubis, ANO z Daniela Seifertová z ANO
  • Dalibor Blažek, HNHRM
  • Jan Bureš, ODS, Karel Jakobec, ODS
  • Jaroslav Bradáč, SPO
  • Josef Janů, Piráti

V radě Karlových Varů zastupují občany zvolení politici z ANO 2001, ODS a Karlovaráci. 

  • Hnutí ANO 2011 – Andrea Pfeffer Ferklová (ANO), Mgr. Tomáš Trtek (ANO),Martin Dušek (ANO), Ing. Lubomír Kovář (ANO)
  • Hnutí Karlovaráci – JUDr. Hana Zemanová, MUDr. Pavel Bouška, MUDr. Josef März
  • ODS – Ing. Petr Bursík

Původně hejtmanka Mračková (ANO) slibovala, že smlouvu bez souhlasu města kraj nepodepíše. Opak je pravdou. Zastupitelstvo města se vyslovilo, že je proti podpisu smlouvy s leteckou školou, naopak dalo úkol vedení města, aby vyjednalo úplné ukončení jednání s F Air.

Nejen, že vedení města nic z toho, co mu zastupitelstvo dalo za úkol nesplnilo, ale F Air by měla dodat ještě studii, která má zjistit, jestli provoz letecké školy nebude nadlimitní hlukovou zátěží pro okolí. Nezávislá organizace, na hlukovou studii poptána nebyla, asi by mohla vyznít jinak než si spřátelení politici přejí. Studie od F Air to určitě splní, snad jen blázen nebo politik by si mohl myslet, že F Air dodá studii, které by říkala, že provoz bude hlukem poškozovat a rušit životy lidí.

Z Karlovarské koalici pro F Air hlasovali bok po boku zvolení zástupci občanů z řad hnutí ANO 2011 společně s ODS. Ostatní zastupitelé buď hlasovali proti, nebo se zdrželi. Hnutí ANO 2011 a ODS jsou v koalici i na Karlovarském kraji. Politická dohoda za zavřenými dveřmi je jasný výsledek. Politici obešli prosby občanů, kteří podepsali petici Spolku přátel Olšových Vrat.

Politiky z ANO 2011 a ODS asi nevedlo k zamyšlení a změně názoru ani jasný a silný odpor občanů, pro které mají pracovat. Politici asi kalkulují s tím, že veřejnost na jejich chování vůči 2 300 nešťastným občanům, kteří podepsali petici se za pár měsíců nejspíš zapomene a do voleb budou opět ti, kteří budou chtít být opět zvoleni pod hesly :

“Změny v Karlových Varech dotáhneme, město a kraj ruku v ruce, to Vám garantujeme”

Čirou náhodou ve stejnou dobu jednala hejtmanka Mračková kromě jiného také s prezidentem o pomoci rozlétat jednu z ruských linek. Není tajemství, že významný podíl studentů pilotů má být prý z Číny.

Proti zřízení letecké školy se postavili krom 2300 občanů i někteří karlovarští zastupitelé, karlovarské hotely a restaurace a karlovarské Sdružení léčebných lázní. Podle nich je zatížení životního prostředí neúměrné i zatížení karlovarské památkové zóny.

Vedení kraje ale argumentovalo tím, že se například nebude létat nad lázeňským centrem, bude omezena i doba, kdy mohou školní letadla  s piloty začátečníky zkoušet vzlétat a přistávat.

Karlovarské letiště je v posledních letech pod vedením hnutí ANO 2011 ve ztrátě. Pronájmem by mělo od F Air získat asi pouhých 2,5 milionu korun ročně. Ekonomický přínos podle kritiků je zanedbatelný ve srovnání s důsledky, které mohou mít negativní dopad na provozy cestovního ruchu lázeňského města a občany okolních obcí.