Agrofert má půjčky okolo 35 miliard

Jaké krátkodobé dopady může mít audit EU na Agrofert a jaká hrozí rizika v případě, že by EU pozastavila výplaty peněz do stávajících projektů.

Paradoxně Agrofert nebude mít tak velký problém s vracením peněz, které audit napadá. O to se nejspíš už postarají  firemní právníci, kteří soudy protáhnou na řadu let. Ale může dojít k tomu, že EU pozastaví tok dalších postupně vyplácených stamiliónových dotací do firem Agrofertu na aktivní projekty, které doposud soustavně do kolosu přitékají a jsou často také z významné části úvěrovány bankami.

Právě banky budou muset poskytnuté úvěry na kofinancované projekty, do kterých by přestaly téct evropské milióny znovu přehodnotit. V takovém obrovském množství budou banky jistě vstřícné, protože padnout obří investice by mohlo poškodit i je samotné, ale pravidla jsou přísná a krytí úvěrů bude muset být dozajista významně přehodnoceno. V tomto případě jen sliby už stačit rozhodně nebudou.

Pokud  by EU pozastavila pravidelnou výplatu peněz, kterou sají po astronomických částkách v souhrnu firmy Agrofertu, následně může dojít k tomu, že tyto výpadky peněz by postupně projekty na nichž jsou přímo závislé buď zastavily nebo by rovnou krachovaly.

Vysoká hra premiéra (politika) a nepřehlédnutelného obchodníka v jedné osobě v EU zvedá ze židlí stále více těch na jejichž hlasech bude hodně záležet. I přes soulad s Českou legislativou Andrej Babiš nepřímo své firmy nikdy ovládat nepřestal. To je nesporný fakt, který paradoxně v Čechách je možný. Ale právě střet zájmu je to s čím se Andrej Babiš v principu vypořádal jen po Česku, ale právo EU, která peníze do Agrochemického gigantu ve velkém posílá, vyhodnocuje přetrvávající střet zájmu v jiné právní úpravě jako jasně nesplněnou podmínku. Proto může EU další stamilionové toky peněz kdykoliv významně pokrátit nebo i zcela zastavit, dokonce i nárokové dotace mohou být ohroženy.

O tom ale už čeští specialisté na právo rozhodovat nebudou. Zákon „Lex Babiš“ sice řeší střet zájmu, ale naplnění jeho podmínek je tak benevolentní, že je splnit nebylo vůbec těžké na rozdíl od legislativy EU, která více hájí  samotný princip střetu zájmu, kde nemohou firmám v takovém případě šéfovat rodinní příslušníci či osoby blízké.

V případě auditu se může vést spor o peníze, které už byly firmami z Agrofertu zkonzumovány, ale v případě krácení výplat se karta obrací, zde by se vedl spor o peníze, které by EU přestala vyplácet. A to by Agrofert zabolelo okamžitě a mohlo mít do budoucna vliv i na cash flow.

Českou uličku řešící šikovně střet zájmu v Bruselu nejspíš moc tolerovat nechtějí.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..