Karlovarský kraj opět poslední

Elektromobilní klid před bouří. Do centra Karlových Varů zdarma

  • Experti očekávají, že letošní rok bude tím posledním z éry spalovacích motorů.
  • Podíl elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě strmě stoupá. Ačkoli Česko zatím poněkud zaostává, i u nás nabírá prodej aut s elektrickým pohonem na tempu.
  • Výhody pro jejich majitele se budou rychle rozšiřovat. Už dnes mohou zajíždět majitelé elektromobilů a hybridů do centra Karlových Varů bez poplatku.
  • Na území Karlovarského kraje dnes najdeme jen 4 nabíječky, ale další se chystají.
  • Celkově dnes v Česku najdeme podle serveru EVmapa pouze 402 nabíječek.

 

Podíl elektromobilů je v celkovém počtu nově registrovaných aut v Česku prozatím pouze 0,4 procenta. V Evropě je to mnohem více a je otázkou, kdy také u nás naberou prodeje těchto vozů strmou stoupající tendenci. Nástup nových automobilů, postupné zvyšování kapacity baterií i vývoj technologií pro rychlejší nabíjení činí z elektromobilů, případně plug-in hybridů, stále atraktivnější alternativu vozům s klasickým spalovacím motorem. Růst počtu elektromobilů se meziročně zrychlil o více než 80 procent, když do registru vozidel přibylo 702 čistých elektromobilů. K tomu ale musíme připočítat také hybridy, těch se jen za první čtvrtletí letošního roku prodalo téměř 1500, elektromobilů bylo 132. Lze tedy očekávat, že rychlý růst bude pokračovat. Klíčovým ukazatelem pro další úspěch bude budování infrastruktury. Celkově bylo v Česku k 1. lednu letošního roku registrováno 1 779 osobních elektromobilů.

Vjezd do lázeňského centra zdarma

V Karlovarském kraji najdou majitelé elektromobilů pouze čtyři veřejné nabíjecí stanice, což je málo. V samotných Karlových Varech dokonce jen jedinou. Výhodou pro majitele elektromobilů a některých hybridních vozů je ale bezplatný vjezd do lázeňského centra, který je pro ostatní řidiče zpoplatněn.  „Jen něco přes 400 nabíječek v Česku je na první pohled dost, ale to je jen zdání. Navíc jejich rozmístění v rámci země není rovnoměrné,“ říká Jakub Dalecký, analytik obnovitelných zdrojů energie (OZE) ze společnosti Portiva a upozorňuje, že pokud dojde k očekávanému nárůstu trhu s elektromobily a hybridy, bude potřeba budování dobíjecí a další infrastruktury věnovat zásadní pozornost.

Elektromobily a hybridy s emisemi oxidu uhličitého méně než 50 gramů na kilometr mají v Česku nárok na speciální registrační značku. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích navíc stanovila, že se zavedením elektronických dálničních známek od roku 2021 odpadne majitelům aut se zmíněnou registrační značkou také povinnost dálniční známku kupovat. Vzhledem k tlaku na snižování emisí skleníkových plynů se dá očekávat, že zvýhodnění dostupná majitelům elektromobilů a aut s hybridním pohonem se budou rozšiřovat.

Právě lázeňská města jsou typickým příkladem obcí, které budou k regulaci vjezdu do přetíženého centra muset přistoupit velmi záhy. Lze ale očekávat, že v dohledné době bude muset většina větších měst, stejně jako ta, jejichž historická centra jsou přetížená jako v případě Karlových Varů či Mariánských Lázní, přistoupit k vytvoření nízkoemisních zón, jak to vidíme v Německu, Rakousku a dalších zemích. Může tak nastat situace, kdy auta s konvenčním spalovacím motorem nebudou moci do center měst vůbec vjíždět, případně budou muset uhradit poměrně vysoký poplatek, jako je tomu v Londýně,“ upozorňuje Jakub Dalecký.

Bez elektromobilů automobilka nepřežije

Zdá se, že končí čas specializovaných elektroautomobilek, tedy továren vyrábějících výhradně elektromobily. Tato auta totiž přestávají být lahůdkou pro ekologické aktivisty nebo fanoušky technologických inovací a budou stále atraktivnější alternativou pro běžného řidiče. Stávají se standardní součástí nabídky klasických automobilek, jejichž modely se dlouhodobě drží na nejvyšších pozicích v žebříčcích prodejů. Trhu vládne Nissan, Toyota, a samozřejmě německé BMW, které zaujalo svými čistě elektrickými modely i. Svou pozici si snaží vybudovat i Renault a další. Z pohledu českého řidiče je zásadní uvedení prvních vozů české jedničky Škoda s čistě elektrickým a hybridním pohonem. Vzhledem k pozici, kterou si značka v Česku drží, bude s vysokou mírou jistoty znamenat uvedení těchto modelů na trh velmi silný impuls pro celkový trh elektromobilů u nás.

Podle odhadů Ministerstva dopravy bude v roce 2020 v Česku registrováno asi 17 tisíc vozidel s elektrickým či hybridním pohonem. Pokud nebude do té doby věnováno velké úsilí budování infrastruktury, začne se již tou dobou projevovat nedostatek dobíjecích stanic. Podle analýzy Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) budou už kolem roku 2025 chybět v Česku asi 3 tisíce dobíjecích stanic, v roce 2030 bude tento deficit až 20 tisíc stanic. „K vyrovnání tohoto deficitu bude potřeba podpořit budování domácích stanic pro rychlé nabíjení, jaké nabízí dnes například společnost ČEZ, ale také nutnost uvažovat o dalších možnostech. Jednou z nich, již osvědčenou třeba v USA, je využití otevřených parkovacích ploch a vybudování částečně krytých stání se solárními panely. Elektromobily by se tak mohly dobíjet během nakupování či v době, kdy jsou jejich majitelé v práci,“ uzavírá Jakub Dalecký.

Kraj Počet nabíjecích stanic
Praha 70
Jihomoravský kraj 58
Moravskoslezský kraj 53
Středočeský kraj 35
Kraj Vysočina 30
Olomoucký kraj 27
Ústecký kraj 27
Jihočeský kraj 25
Pardubický kraj 21
Královehradecký kraj 18
Plzeňský kraj 15
Zlínský kraj 12
Liberecký kraj 7
Karlovarský kraj 4

 

Investiční skupina PORTIVA vznikla v červnu 2018 konsolidací aktiv a majetkových podílů akcionářů skupiny v oblasti energetiky a realit. Historie skupiny sahá do roku 1995, kdy byla založena společnost ELDACO, která nyní se svými 14 větrnými a fotovoltaickými elektrárnami tvoří energetickou divizi holdingu. PORTIVA se kromě obnovitelných zdrojů orientuje také na nemovitostní a developerské projekty, investice do výrobních společností a startupy v post-seed fázi. Předpokládaný objem aktiv pod správou skupiny činil k 31. 12. 2018 2,3 mld. Kč. Souhrnný zisk EBITDA společností sdružených ve skupině dosahuje v témže roce cca 292 mil. Kč, čistý zisk po zdanění činí 169 mil. Kč. Více na zdroj : www.portiva.cz.


KVListy