Na hranici Středočeského a Ústeckého kraje se dokončují tři úseky dálnice D6, které mají za cíl zlepšit spojení mezi Prahou a Karlovými Vary. Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude první část uvedena do provozu již v září letošního roku. Očekává se, že tato modernizace přinese řidičům významné zkrácení doby cesty a nabídne nové odpočinkové zóny, které zvýší komfort a bezpečnost na cestách.
Stavba dálnice D6 výrazně pokročí díky třem novým úsekům o celkové délce 26,5 kilometru. Tyto úseky zahrnují obchvaty Hořesedel a Hořoviček na Rakovnicku, stejně jako část mezi jesenickou křižovatkou a Lubencem na Podbořansku. Po dokončení všech etap v roce 2027 bude existovat souvislá dálnice D6 spojující Prahu s hranicí Ústeckého a Karlovarského kraje u Bošova.
Dobrou zprávou však je, že první část bude řidičům zpřístupněna mnohem dříve. Již letos v září plánuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřít přes 14 kilometrů dálnice zahrnující úseky u Hořesedel a Hořoviček. Tento úsek nabídne dvě mimoúrovňové křižovatky: jednu spojující silnice Žatec–Rakovník u Kněževsi a druhou silnice Žatec–Plzeň u Jesenice. Navíc bude součástí i oboustranná odpočívka u Kolešova, která poskytne desítky parkovacích míst, benzínové pumpy a moderní zázemí pro řidiče.
Intenzivní práce na těchto úsecích probíhají i v zimních měsících, aby se plánovaný termín stihl. Modernizace přinese větší bezpečnost, rychlejší přepravu a lepší komfort na jedné z klíčových tras České republiky.
K situaci okolo D6 se vyjádřil odborník na ekonomii a management PhDr. Michal Riško.
„Zde nelze upřít obrovské nasazení předchozích vlád od Bohuslava Sobotky, po Andreje Babiše. Samozřejmě mezi lidi, kteří neúnavně kopou za Karlovarský kraj patří hlavně hejtmanka Jana Vildumetzová Mračková, která svou vytrvalostí a urputností nenechala zamrznout jedinou cestičku, která by se zdála neprůchodná. Naopak, jednalo se o výkupy a mnoho dalšího, kde Vildumetzová stála doslova na stráži, aby se ledy hnuly. Taková práce není moc vidět, ale z pohledu realizace má asi největší přínos. Celá příprava dopravních staveb zahrnuje soubor dalších synergických efektů a otázek, které musí být předem důkladně projednány. Současné vedení na ministerstvu dopravy kromě práce na soutěžení firem více sklízí zásluhy toho předešlého, proto je důležité se vždy podívat zpět, kde se rozhodovalo o kvalitě přípravách celé realizace o několik roků dříve. Samotná stavba je v případě dobré přípravy zejména kvalitních geologických průzkumů jen čekáním na termín otevření, protože vše už mají na starosti firmy, které v případě, že nejsou změny v průběhu stavby, tak umí vše dodat v požadované kvalitě, včetně splnění termínů,“ uvedl Michal Riško.
„Každý kilometr se počítá. Kdo trochu rozumí dopravě, tak dobře ví, že jde často o výrazné zvýšení bezpečností a zlepšení rozvojového potenciálu celého regionu. V případě Karlovarska to platí dvojnásobně, protože zde není ani kvalitní vlakové spojení a především je celý kraj z velké míry postaven na lázeňství a cestovním ruchu, a to se bez kvalitního dopravního spojení se světem nelze nikdy dynamicky rozvíjet. O cestování v čase k pěti hodinám do Prahy vlakem snad už nikdo nemá zájem. Doufejme, že dálnice bude po dokončení ve Středočeském kraji dál pokračovat až k napojení Karlovarského a následně do Německa na propojení sítí na Mnichov a Berlín. Pak si dokážu představit, že Karlovarský kraj nebude ve statistikách téměř ve všem na posledním místě,“ doplnil Riško.