V akciové společnosti Údržba silnic Karlovarského kraje po té, co dosedli do křesel noví členové představenstva, Martin Leichter, Pavel Raška a Jan Lichtneger, poprvé za existenci firmy prohráli klíčovou zakázku v tendru Ředitelství silnic a dálnic na zimní údržbu silnic první třídy a dálnice D6.
Zakázku vypsanou původně na čtyři roky a krátce před volbami do kraje bez důvodu změněnou na osm let opakovaně vyhlásilo Ředitelství silnic a dálnic vyhrálo úplně poprvé v Karlovarském kraji spojení firem Eurovia a AVE. Vítězná částka byla zhruba 353 milionů korun. V minulosti vždy tuto zakázku vyhrávala Údržba silnic Karlovarského kraje, která má perfektní zázemí, splňuje přísná kriteria a je držitelem mnoha speciálních certifikátů, které doposud rezort dopravy vždy přísně pod sankcemi požadoval.
Údržbě silnic Karlovarského kraje po debaklu v soutěži zbude závazek veřejné služby, který zajistilo bývalé představenstvo na dobu deset let na silnice druhých a třetích tříd, patřících Karlovarskému kraji. Podle bývalého člena představenstva údržby krajských silnic Michala Riška byly pro krajské silničáře vždy životně důležité dvě zakázky. První pro kraj, která tvořila zhruba dvě třetiny obratu, druhá pro stát, která činila zhruba jednu třetinu obratu.
„Šlo o gró, které firmě zajišťovalo stabilitu na trhu a dlouhodobé možnosti plánování a rozvoje,“ uvedl Riško. To, že nové vedení společnosti tendr nevyhrálo, označil za průšvih.
Údržba silnic Karlovarského kraje letos dostala politickou komisí a politickým rozhodnutím krátce po volbách prý apolitické vedení. Podle náměstka hejtmanky pro dopravu Martina Hurajčíka (ANO) si prý nové vedení, jím vybraných odborníků nepočínalo špatně.
„Když přišlo do akciové společnosti, nabídku dopracovalo, protože nebyla připravená. Cenu ještě snížilo o několik procent, přesto společnost prohrála o zhruba tři miliony,“ obhajoval Hurajčík, který asi pozapomněl na to, že ministr Ťok ze také z hnutí ANO, tendr krátce před volbami zrušil a vypsal na dvojnásobnou dobu (osmi let nový). Historicky se, ale tyto zakázky vypisovaly na dobu okolo čtyř let.
Prý se krajští silničáři už s vítězem domlouvají na spolupráci, což potvrdila i mluvčí AVE Pavla Ivacková. „Předpokládám, že na tom nebudeme tratit,“ naznačil Martin Hurajčík.
Zdálo by se, jako by vše bylo domluvené a zbývá jen domluvit, to co mohli silničáři vyhrát a dělat sami jako dřív a vydělat tak mnohem víc?
Michal Riško upozornil, že z Údržby silnic Karlovarského kraje udělalo bývalé vedení prosperující firmu. „V takovém případě nemáte jistého vůbec nic. Víme, jak to je, když dělají subdodávky firmy na stavbách. Často nedostanou ani zaplaceno a doufám, že to nebude tento případ,“ poznamenal.
„Když jsme vstoupili do firmy, byla pokládka ročně 10 tisíc tun asfaltu a než nás nahradilo stávající vedení bylo to skoro 30 tisíc tun, prohraná zakázka může zcela rozbořit plán zimní údržby celého kraje, protože okruhy, které vedly přes silnice prvních tříd již nemusí platit, ale náklady na přejezdy zůstanou“ řekl Riško.
Náměstek Hurajčík zcela nevyloučil, že v zimě by mohli řidiči potkávat krajské cestáře jedoucí po silnici vyšší třídy se zvednutou sněhovou radlicí, což se jeví zjevně jako nehospodárné a neefektivní nakládání s veřejnými penězi už jen proto, že vozidla by mohla jezdit naprázdno.
Teoreticky by k tomu mohlo dojít v případě, že se bude krajské auto například po silnici první třídy přesouvat, aby prohrnulo a ošetřilo krajskou „dvojku“ či „trojku“. „Snažíme se ale logisticky domluvit smlouvu tak, aby radlici museli co nejméně zvedat, anebo vůbec,“ přiznal Hurajčík.
Hejtmanka Jana Vildumetzová (ANO), která je zároveň předsedkyní Rady Asociace krajů ČR, už o údržbě jednala s ministrem dopravy Ťokem. „Domluvila jsem s ním, že až se budou uzavírat jednotlivé smlouvy s vítězi, aby v nich bylo ustanovení, které by dávalo krajům kontrolní pravomoc,“ řekla.
Smlouvy, které byly dány soutěží a měly být následně měněny, by ale mohly být vnímány jako porušení zákona o veřejných zakázkách.
Zajímavostí na celé zakázce je i to, že Údržba silnic Karlovarského kraje poprvé tuto zakázku prohrála těsně o pár milionů, všichni aktéři od ministra dopravy počínaje, hejtmanku i náměstka pro dopravu kraje jsou v jedné nepřerušené linii z hnutí ANO, které řídí stát jako firmu!
Přitom zakázku údržby silnic by mohlo ministerstvo dopravy dát na přímo i bez soutěže krajům, podobně jako v jiných krajích podle ceníku, který má pro své vlastní organizace v ŘSD, ale tak se nestalo.
[huge_it_video_player id=“48″]
V Karlovarském kraji bylo již bez důvodů mnoho manažerů eliminováno, firma po firmě i krajská nemocnice. Řízení státu jako firem v přímém přenosu v Karlovarském kraji právě začíná. Budeme informovat o těch , kteří již byli eliminováni a nově dosazených loutkách.
Aby toho nebylo málo, tak silničáři dali vítězné firmě do nájmu polovinu svých skladů soli a také certifikované dispečery, bez kterých by zakázka nešla vůbec plnit.
Vše se jeví tak, že místo konkurence a výběru kvality za slušnou cenu se všechno pěkně domluvilo za hranou zákona a dva rivalové o zakázku si po soutěži vzájemně vypomohli. Zkroucením zákona o veřejných zakázkách možná vypomohli i politici z hnutí ANO, kteří po totálním debaklu zkušených manažerů je ponechali ve dál funkcích.
Praví důvod toho, jak politici řídí kraj jako firmu se nejspíš veřejnost nikdy nedozví.