So. Pro 21st, 2024

Nákladní loď bude pohánět síla větru

REKLAMA
Nákladní lodě patří k velkým zdrojům znečištění ovzduší, proto jejich provozovatelé a výrobci hledají cesty, jak přepravovat zboží ekologičtěji. Jedním z možných řešení je využití síly větru – s určitou mírou nadsázky se dá říci, že se jedná o návrat k plachetnicím. Web CleanTechnica přinesl informace o nákladní lodi Meltem, která bude využívat větrnou energii pomocí takzvaných pevných plachet.

Emisní kladivo dopadne i na lodní dopravu. Unie si chce konečně posvítit na lodní motory

V minulosti poháněly lodě s nákladem plátěné plachty a moderní lodní průmysl se po letech používání spalovacích motorů doslova vrací ke kořenům. Francouzský startup Zéphyr & Borée získal povolení ke stavbě nové kontejnerové lodě vybavené osmi pevnými plachtami, které zkonstruovala firma Computed Wing Sails.

Nové plachty získaly zásadní schválení od přední světové certifikační autority Bureau Veritas, jež vyvinula nový klasifikační systém pro zaoceánské větrné pohonné systémy.

Bezemisní kontejnerová loď

Zéphyr & Borée představila první koncept moderní nákladní plachetnice Canopée již v roce 2019. Proti aktuální lodi se jednalo o menší plavidlo dlouhé 121 metrů, které mělo jen čtyři pevné plachty místo stávajících osmi.

Loď Meltem rozhodně nebude žádný drobeček – na délku má měřit 185 metrů a může se pochlubit kapacitou až 1800 TEU. TEU (z anglického Twenty-foot Equivalent Unit) je mezinárodně používaná jednotka objemu. Objem 1 TEU je ekvivalentem jednoho 20stopového přepravního kontejneru – tj. kontejneru s vnějšími rozměry 6,096 × 2,438 × 2,591 metrů a objemem 38,51 m3.

To zdaleka není tak velká kapacita, jakou můžeme vídat u největších nákladních lodí, které dnes často překračují hodnotu 20 000 TEU. Je však dostatečně velká na to, aby ukázala, jak může větrná energie pomoci dekarbonizovat globální lodní průmysl.

„Její trup byl navržen tak, aby mohla překonávat Atlantik rychlostí 11 uzlů (cca 20 km/h), což umožní snížit emise CO2 o 70 % ve srovnání s konvenčně poháněnou kontejnerovou lodí, která pluje provozní rychlostí 16 uzlů (cca 30 km/h), a díky plachtám ušetřit 50 % paliva,“ popisuje provozní ředitel Amaury Bolvin.

Budoucnost je v pevných plachtách

Plátěné plachty nahrazuje modernější technologie v podobě pevného asymetrického prvku připomínajícího při pohledu shora křídlo kluzáku. V závislosti na větrných podmínkách se může stáhnout a zaujmout polohu v polovině své výšky pro optimální účinnost. Pevná plachta vznikla ve spolupráci s firmou VPLP, která má zkušenostmi s navrhováním plachet pro závodní jachty.

První autonomní elektrická kontejnerová loď na světě úspěšně absolvovala premiérovou cestu

„Ovládání lanoví nevyžaduje žádnou posádku navíc – nastavení je zcela automatizované a konstrukce splňuje požadavky na robustnost a spolehlivost vyžadované námořními předpisy.“ vysvětluje Zéphyr & Borée. Dle výrobce je jednou z výzev navrhnout pevnou plachtu, kterou bude možné stáhnout tak, aby se během nepříznivého počasí dala složit do kompaktnějšího tvaru.

Harmonogram výstavby zatím nebyl stanoven. „Do projektu investujeme od roku 2020. Jeho realizaci již nic nebrání. Ověřujeme záruku udržitelných obchodních odbytišť pro tento typ plavidel. Spolupracujeme s několika průmyslovými přepravci, kteří mají stále větší zájem o bezuhlíkovou dopravu,“ uvedl Bolvin.

Pevná plachta může přinést i další výhody – například možnost přidání vrstvy tenkovrstvých solárních panelů. Japonská firma Eco Marine Power představila patentovanou pevnou plachtu, která slouží jako solární kolektor, již v roce 2011. V následujících letech oddělila plachty a solární panely, které lze instalovat samostatně nebo jako integrovaný systém.

By redakce

Related Post