Karlovy Vary – Před pěti lety se rozhodl karlovarský magistrát uzavřít komunikaci na Zámeckém vrchu. Původně se předpokládalo, že se doprava v centru lázeňské zóny zklidní a průjezd v těchto místech bude výrazně omezen a více prostoru bude pro pěší lázeňské hosty i místní hrstku trvale bydlících Čechů a cizinců.
Ale opatření se minulo účinkem. Zákaz vjezdu totiž řidiči ignorují a Zámeckým vrchem si cestu do obchodně-správní zóny města zkracují stále. Podle informací z městské policie v tomto místě i přes zákaz vjezdu projíždí denně okolo 1 500 aut.
Politici se proto rozhodli k radikálnímu kroku a Zámecký vrch chtějí uzavřít výsuvnými sloupky i přes to, že do celého lázeňského území je vjezd zakázán, pouze se speciálním povolením.
Duplikaci dopravních opatření kritizují odborníci. Hlavním důvodem je to, že původně mělo dojít pouze k uzavření platy k historické Zámecké věži, kterou město získalo po desetiletém pronájmu ve značně vyžilém stavu a parkovalo zde mnoho vozidel.
Přestože původní odhad byl jen 300 tisíc korun a měl chránit jednu z nejstarších památek města, náklady na další vysouvací sloupky včetně přípojek a zemních prací odhaduje magistrát už na 800 tisíc, které všichni občané Karlových Varů zaplatí z veřejné pokladny města.
Po opětovném návratu ODS na karlovarskou radnici se projekty mění a opět razantně zdražují. To už Karlovaráci znají z minulosti, kdy za vlády ODS byla z dluhů vystavěna sportovní hala, kterou město ještě do dnes splácí.
Záměr obhajuje jak jinak, než náměstek Petr Bursík (ODS), ten také řídí odbory, které celou zakázku pro občany města připravují.
Sloupky prý budou blokovat průjezd mimo dobu povoleného zásobování. Bursík nyní s podnikateli v dotčeném území projedná projekt, který se zpracovává. Nejen další peníze za projekt a zdražení veřejné zakázky o půl miliónu více než byl původní odhad opět zatíží městský rozpočet. Kromě toho se bude muset o technické zařízení někdo soustavně starat a to bude znamenat další peníze na servisní smlouvu, ani nemluvě o možných poruchách a jejich opravách, především po uplynutí záruk.
„Prostředkem ulice vede kanalizace a sloupky musejí být rozestavěny mimo střed, a bude jich potřeba o jeden více,“ uvedl Jan Kopál, mluvčí magistrátu. Celou akci chce město zahájit na podzim. Zvažuje se také doplnění kamerového systému pro sledování průjezdů aut a řešení situací, které vše dál prodraží kdy. Další věc, která se bude muset řešit s prodraženým nápadem karlovarské koalice je také režim průjezdu záchranné služby, hasičů a policie.
Ve 21.století je nepřeberné množství dopravních technologií a prostředků, které systémově a progresivně řeší složité dopravní potřeby. Průkopníci Smart City nejspíš musí plakat nad řešením místních politiků, jehož hlavním efektem bude kromě dalších komplikací téměř ztrojnásobení částky.
,,Zámecký Vrch je nejužší místo a ještě v prudkém svahu, kde se nedá ani s vozidlem otočit říkají řidiči,“ kteří zde zásobují místní podnikatele a hoteliéry. Asi veliký problém bude v kopci s nastraženými sloupky i v zimním období. Takové dopravní řešení bude muset být zaneseno v plánu zimní údržby města a určitě to zimní údržbu opět nezlevní.
Třeba první vážná dopravní nehoda osvítí hlavy pomazané.
napsali jinde…