Otázka pro Vedoucího asijské sekce na Univerzitě Palackého v Olomouci Ondřeje Kučeru:
Tibetu přinesla čínská nadvláda možná asi o něco větší prosperitu, únik ze středověkých životních podmínek, ale na druhé straně to pro část obyvatelstva znamenalo i méně svobody. Myslíte si, že většina Tibeťanů chce stále větší autonomii? Má vůbec význam vyvěšovat tibetské vlajky, jak je to v Čechách už ustáleným zvykem? Co k tomu všemu říci?
Tibeťané v současné době skutečně trpí a částečně za to může i Čína. S mírnou nadsázkou lze říct, že oni jsou národem minulosti a dochází tam ke střetu civilizací. Tibet žil svoji letitou kulturní tradicí i s otrokářským systémem (nevolnictví, brutální fyzické tresty) a je otázkou, jestli s tím byli spokojení.
Číňané přišli s moderním světem, ale i se svoji typickou kvantitou. Co však definitivně zničí tibetskou kulturu, je globalizace. Já a také mí kolegové-sinologové smutníme nad postupným zánikem starobylé společnosti, jenže to je plošný jev, celosvětový problém.
Proč si česká společnost vybrala právě Tibet, je možná náhodnou záležitostí. Filosof Stanislav Komárek k tomu například říká, že je to možná proto, jelikož se jedná o „zemi za obzorem“, kterou nikdo pořádně nezná, a proto si může do ní naprojektovat své myšlenky, sny a vize.
Je to symbol ztraceného ráje. A souhlasím s tím, že vyvěšování tibetských vlajek je celkem nesmyslné; a někdy mi to připomíná situaci jako za normalizace, kdy každý kontroloval, zda už máte vyvěšenou sovětskou vlajku. Různé politické strany si to pak mlátí o hlavu jako známku nedemokratičnosti.
Tibetu by opravdu více pomohlo vymyslet nějaký unikátní podnikatelský projekt, který by mu přinesl peníze. Například Němci chtěli postavit mnoho skleníků, protože je tam poměrně slunečno a drahá zelenina.
A samozřejmě se musí investovat do vzdělání a zachování národní kultury jako u nás za národního obrození. Věda a výzkum jsou celosvětové záležitosti, jež neznají hranic, avšak kultura bývá vždy jedinečná.
autor: Jan Štěpán, Parlamentní listy číst dál…
Zastupitel Kotek z Karlových Varů je typickým příkladem, kdy dochází k zneužívání historických událostí za účelem medializace a osobního zviditelňování pod falešnou rouškou provokatéra. Radostné vyvěšování tibetské vlajky proti vůli rady města je nehoráznou a nezákonnou drzostí, kdy na místo piety Kotek nechutně propaguje především sám sebe doslova hyenistickým způsobem, který v současné době připomíná spíš jen laciné parazitování na nezměnitelných historických faktech.
V Evropě se již delší dobu populistické masivní vyvěšování Tibetských vlajek nekoná.
Z diskuse iDnes.cz
Máte pravdu. Každý ať si doma věší, co uzná za vhodné. Ale jít proti usnesení většiny? Pěkná demokracie. Není to snad puč? Oba pánové by ještě svůj postoj měli přehodnotit. Proč si nepověsí tibetskou vlajku doma? Manželky by je asi hnaly. Jsem zvědav, kolik vlajek se objeví po Varech.
Pohled novinářky karlovarsky.denik.cz
zdroj : You Tube