Záměr vlády Andreje Babiše majetkově vstoupit do krachujících Českých aerolinií, které ovládá premiérův přítel Jiří Šimáně a čínský investor, nedává z ekonomického hlediska pro stát smysl. Smysl ale dává pro premiérův fond Hartenberg. Ten v roce 2017 koupil poloviční podíl v leteckých opravnách Avia Prime. A právě v tomto podniku Smartwings/ČSA opravují své stroje.
“Chceme mít nejdéle do konce dubna řešení, mám na to speciální tým. Doporučuji nejdříve záruku za úvěr, pak teprve případný vstup do společnosti,” popsal strategii státu vicepremiér pro ekonomiku Karel Havlíček v LN.
Ekonomickou analýzu, proč zachránit zrovna krachující ČSA a jiné podniky ne, ale vláda dosud nezveřejnila. Ministryně financí Alena Schillerová pouze uvedla: “Bylo by nejlepší je koupit.”
Možné vysvětlení nabízí pohled do zákulisí. Aerolinky vlastní společnost Smartwings premiérova přítele Jiřího Šimáněho, společně s čínskou státní společností CITIC. Šimáně byl Babišovi například na svatbě, jak ukazují fotografie, které premiérova rodina sama zveřejnila na sociálních sítích.
Kromě toho by ale pád ČSA finančně pocítil i přímo Andrej Babiš. Jeho fond Hartenberg totiž podle Hospodářských novin z roku 2017 tehdy koupil poloviční podíl v leteckých opravnách Avia Prime. Fond za ně zaplatil půl až tři čtvrtě miliardy korun.
A důležité je, že podnik servisuje právě letadla ze skupiny Smartwings/ČSA. Když firma zkrachuje, nebude co opravovat.
“Avia Prime zastřešuje dvě opravárenské firmy – polskou Linetech a slovinskou Adria Airways Tehnika. Celkem zaměstnává zhruba 700 lidí. Poskytuje servis pro letouny zhruba 70 převážně evropských leteckých společností, mezi něž patří například Lufthansa, British Airways, EasyJet, nebo i česká společnost Travel Service (dnes Smartwings pozn. Neo),” napsaly tehdy HN.
zdroj:https:neovlivni.cz