O silnice prvních tříd se možná budou starat kraje

REKLAMA

Karlovarský kraj si na své povinnosti k silnicím zřídil Údržbu silnic, stejně jako kraje v celé ČR. Většinou se jedná o organizace, které potkáváme na silnicích při sběru odpadků u silnic, udržování silniční zeleně, sekání příkopů, oprav vytlučených děr, v zimě při úklidu sněhu a odstraňování následků po dopravních nehodách, například výměny poškozených svodidel, nebo dalšího dopravního zařízení. Kapacita těchto organizací je nastavena na silnice druhých a třetích tříd, ale dostačuje i na údržbu tzv. ,,jedniček.” Sjízdnost silnic prvních tříd doposud nezajišťovaly kraje, ale stát. Asi by bylo i výhodnější, kdyby se stávající údržba svedla pod kraje, protože údržbové okruhy se často s jedničkami prolínají, dokonce i většinu nájezdů na jedničky se musí starat kraje. Vychází asi nejhospodárněji, aby tuto odpovědnost zejména v zimě, kdy nelze počasí naplánovat a doslova si s námi hraje, převzali kraje.

Karlovarská Údržba silnic už dvakrát sice tuto soutěž vyhrála a opakovaně uspěla v  konkurenčním boji, ale jsou bohužel kraje v ČR, kde už silničáři úspěšní nebyly a dnes tuto práci dělají například popelářské firmy. Údržby ale stejně musí uklízet krajské silnice a přitom jezdí i po státních, ale v zimě neefektivně se zvednutými pluhy, protože už zde jezdí někdo jiný a ten dělá to samé, když jede po silnicích krajských.

„V této chvíli chce stát diskutovat s kraji o tom, že je správné, aby se postaraly nejen o své dvojky a trojky, ale rovněž o silnice první třídy. Krajští silničáři disponují veškerým potřebným vybavením. Je tedy logické, aby zajišťovali údržbu všech silnic a nemuseli vybrané státní úseky, udržované jinou najatou firmou, projíždět především v zimě se zdviženou radlicí a bez posypu. To by asi pro lidi bylo těžko pochopitelné,” uvedl náměstek hejtmana Jakub Pánik (ČSSD).

,,Bez dvojek a trojek by se  jednoduše motoristé na jedničky ani nedostali.”

Kraje se shodly na převodu správy silnic první třídy. S tou podmínkou, že budou zajišťovat jen zimní a běžnou údržbu, a ne investiční opravy. Tuto agendu by ve své působnosti zajišťovalo dále Ředitelství silnic a dálnic ČR. Údržbové práce, které jsou jasně vymezené budou i lépe kontrolovatelné a na rozvojové projekty se bude moci stát zaměřit více než tomu bylo doposud, především ve výstavbě nových úseků dálnic.

„Tato podmínka se musí ještě promítnout do zákona o pozemních komunikacích. Návrh novely by mělo připravit ministerstvo dopravy,” doplnil náměstek Jakub Pánik.